Blogun ideolojiler bölümünde her bir ideolojiyi tek tek açıklamaya ve rasyonel argümanlar sunmaya çalıştım.
Bu makalede ise genel anlamda ideoloji mefhumunu (kavramını) ele alıp "İdeolojiler neden zararlıdır?" sorusuna cevap vermek istedim.
İdeoloji kelimesi XVIII. yüzyılın iyice sonunda ortaya çıkmış olmasına rağmen, işaret
ettiği olgu neredeyse insanlık kadar eskidir. İdeolojinin bir başlangıç tanımı olarak, kendi üzerine kapalı (ezoterik), içten yanlışlanamayan ve doğrularını kendi yapılanması
içinde bulan bir açıklama sistemi olduğu söylenebilir. Böylesine bir açıklama sistemi, yanlışlanamazlığı nedeniyle, zorunlu olarak a priorilerden (zorunlu doğrulardan) veya dogmalardan yola çıkmak zorundadır. Zaten doğrularını inşa süreci, geriye doğru giderek başlangıç dogmasına ulaşma suretiyle olmaktadır. Dogma, tartışılmaz nitelikte olduğu için, onun üzerine inşa edilen tüm "doğru"lar da, doğruluklarını buradan almakta ve bu totoloji, sistemin tümünü içten tartışılmaz hale getirmektedir. Bu başlangıç tutumu tek başına totaldir, çünkü a priorinin veya dogmanın geçerliliğinin tartışılması, bunun yapanın ideolojik cemaatin dışına atılması (sapkın, hain) sonucunu doğuracaktır. İdeoloji alanında, dışsal doğrular genel kavrayışta değişiklik yapmazlar, bu olanaksızdır, aksine, sistemin değişmez doğruları açısından yanlış kabul edilirler. Yani ideoloji, yanlışlarını kendi içinde değil de, kendi dışında bulabilen sistemdir. Böylesine tanımlandığında, ideoloji bilimin tersi olmaktadır; çünkü bilim kendi içinden ve kendi kabulleri bağlamında yanlışlanarak evrilmekte, ideoloji ise sürekli doğrulanarak(!) sabit varlığını sürdürmektedir.
Bu durumda bilim, hem birikimli, hem de yanlışların sürekli tasfiyesi sonucu niceliksel ve niteliksel değişime maruzdur, oysa ideoloji, ancak başlangıç kabullerinin (a prioriler, dogmalar) teyitleri halinde, sabit bir gövde olarak var olabilmekte, içsel olarak yanlışlanmasının olanaksızlığı içinde, dıştan ancak kabul veya reddedilebilmektedir.[Doğu Batı dergisi, sayı:30]

-Peki ideolojiler neden sakıncalıdır?
1)İdeolojiler taassup bireyler yaratır!
Taassupluk, bireyin zihinsel özgürlüğünü engellediği gibi bireyin dünya görüşünü ideolojinin hatlarıyla sınırlar.
"Kurbağa gökyüzünü kuyunun ağzı kadar sanır."
(Çin Atasözü)
2)İdeolojilerde dost düşman ayrımı yaratılır.
İdeolojilerde sınıflar, ırklar, dinler... gibi herhangi bir paydada toplanmış insan toplulukları gözetilir ve bu da insanlığı böler.3)İdeolojiler insan ilişkilerini yozlaştırır!
Bakınız, günümüz dünyasında insanlar farklı ideolojiden olan kimselerle dostluk kurmuyor dahası onlardan gelecek yardım eline dahi şüpheyle bile bakabiliyor. Çok münferit istisnaları saymazsak bunun doğru olmadığını kim söyleyebilir ki?
4)İdeolojiler bağımlılık yapar!
Bu yüzden ağır ideolojik bireylerin yaşamla ilgili birçok şeyden vazgeçip ideolojisine yöneldiği görülür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder